۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

انتقاد مراجع



انتقاد مراجع از سکوت دولت در برابر کشتار مسلمانان چین

در حالی که به رغم گذشت یک هفته از کشتار مسلمانان مظلوم چین، دستگاه دیپلماسی کشور حتی از محکومیت خشک و خالی عوامل سرکوب و کشتار ادامه دار برادران مسلمان آن خطه خودداری می کند، حضرات آیات مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در بیانیه‌ها و سخنان خود، ضمن محکوم کردن کشتار مسلمانان چین، از مسؤولان دولتی خواستند در برابر این فاجعه موضع‌گیری کنند.

به گزارش موج سوم به نقل از آینده، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بیانیه‌ای کشتار مسلمانان چین را محکوم کردند و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شدند.

متن این بیانیه به نقل از سایت آیت الله مکارم بدین شرح است:

«اخبار وحشتناکى که از ایالت سین کیانگ چین درباره کشتار وسیع و سرکوب مسلمانان این منطقه منتشر شده است موجب تأسف شدید هر مسلمان و انسان آزاده‏اى است.

این منطقه که در غرب چین واقع شده و تقریباً یک ششم مساحت چین را تشکیل مى‏دهد، اکثریت قاطع اهالى آن مسلمانند تنها گروه کوچکى از نژاد «هان» از کمونیستها در آنجا زندگى مى‏کنند. این منطقه صنعتى و حاصلخیز اخیراً محل شدیدترین درگیریها بین مسلمانان و گروه نژادپرست هان واقع شده است، گرچه دولت چین آن را یک نزاع قومى قلمداد مى‏کند ولى حمایت دولت از گروه مخالف و سرکوب شدید مسلمانان و تعطیلى مساجد آنها همه حکایت از این دارد که توطئه‏اى بر ضدّ مسلمین منطقه در جریان است.

درست است که دولت و ملت چین روابط دوستانه و نزدیکى در امور اقتصادى و سیاسى با ما و سایر کشورهاى اسلامى دارند ولى این دلیل بر آن نمى‏شود که برادران و خواهران مسلمان ما را در آن منطقه به وضع فجیعى سرکوب کنند و ما خاموش بنشینیم.

ما ضمن محکوم کردن شدید این سرکوب‏ها از همه مسلمانان و تمام آزادگان جهان دعوت مى‏کنیم که اعتراض شدید خود را نسبت به این حرکت غیر دوستانه اظهار دارند و یک صدا از دولت چین بخواهند که به این وضع خاتمه داده و مجرمان را مجازات کنند.

مردم از مسئولان دولت جمهورى اسلامى نیز انتظار دارند در این مورد سکوت نکنند و موضع قوى مناسبى بگیرند، و برادران و خواهران مسلمان خود را تنها نگذارند.»

آیت الله العظمی صافی نیز در دیدار جمعی از طلاب با اشاره به حوادث غمبار کشور چین، که موجب به خاک و خون کشیده شدن جمعی از مردم مظلوم و بی‌دفاع مسلمان این کشور گردید، وضع اسفبار و رعایت نشدن حقوق عادی بشری در این کشور را محکوم کردند.

طبق گزارش سایت دفتر آيت الله صافی، ایشان همچنین با اشاره به کشته شدن یک زن مسلمان مصری در آلمان به جرم داشتن حجاب اسلامی، این حوادث ضد بشری و اسلامی را محکوم کردند.

آیت الله العظمی صافی به اتحاد و همکاری جوامع اسلامی در صحنه بین‌الملل اشاره کردند و افزودند: از کشورهای اسلامی می‌خواهیم که در این تجاوزات که در گوشه و کنار دنیا به حقوق مسلمانان می‌شود عکس العمل نشان داده و هیچ تبعیض و تفاوتی قایل نشوند.

ایشان ادامه دادند: باید به طور مناسب و مؤثر اعتراض نموده و تجاوز به حقوق مسلمانان در هر کجا و هر کشوری که باشد محکوم نمایند و با مسلمانان چه چینی باشد یا اروپایی یا از هر جای دیگر همدردی نمایند.

این مرجع تقلید با اشاره به کشتار و استضعاف شدید مسمانان چینی اظهار داشتند: از مجامع بین‌المللی و مدعیان دفاع از حقوق بشر می‌خواهیم که این دوگانگی‌ها و سیاست‌بازی‌ها را در مسأله حقوق بشر کنار بگذارند و انسان‌ها را به دو بخش مخالف و موافق غرب تقسیم نکنند و وضع حقوق بشر در چین را نادیده نگیرند.

ایشان افزودند: انسان‌ها در همه جا باید از حقوق انسانی خود برخوردار باشند و مورد ظلم و ستم وسلب حقوق خود قرار نگیرند.

مرجع تقلید شیعیان در پایان سخنان خود از وزارت امور خارجه نیز خواستند که در مقابل کشتار‌ مسلمانان بی‌دفاع چین موضع گرفته و اعتراض نمایند و وظیفه‌ اسلامی و انسانی خود را به بهترین وجه انجام دهند.

گفتنی است تنها اقدامات وزير امور خارجه كشورمان این بوده که در تماسي تلفني با همتاي تركي خود و نیز دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي، در خصوص حوادث اخير سين‌كيانگ چين به گفت‌وگو پرداخته است.

بر پایه گزارش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، متکی در نظر دارد در این خصوص با همتای چینی خود گفتگو کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر